bae20

Aqiqah Bayi Perempuan

Aqiqah Bayi Perempuan

Untuk pengetahuan saudara kadar aqiqah bagi anak-anak yang lebih utama untuk kadar aqiqah bagi seorang anak lelaki ialah dua ekor kambing dan untuk anak perempuan seekor kambing, kerana ada hadis riwayat Aisyah yang maksudnya:

Aqiqah Bayi Perempuan

“Rasullulah s.a.w. memerintahkan kepada kami supaya menyembelih aqiqah untuk anak lelaki dengan dua ekor kambing dan untuk perempuan seekor.”Namun Aqiqah dua ekor kambing bagi anak lelaki itu bukanlah suatu kemestian, kerana Rasulullah S.A.W sendiri telah melaksanakan aqiqah cucu Baginda, Hassan dan Hussain dengan masing-masing seekor kambing. seperti dalam hadis “Bahawa Rasulullah S.A.W telah mengaqiqahkan Hassan dan Hussain dengan satu ekor biri-biri.” Hadis riwayat Abu Daud.

Aqiqah Bayi Perempuan

Namun, seperti ibadah korban, ibadah aqiqah juga boleh dilakukan dengan bahagian lembu. Ini berdasarkan kata-kata Imam Nawawi Dalam kitab Al Majmu’ Lilimam An Nawawi juzuk yang ke lapan di muka surat 409; Berkata Nawawi, “Kalau disembelih seekor lembu atau seekor unta untuk 7 orang anak. Atau berkongsi satu jamaah 7 orang dalam seekor itu tentu harus. Samada mereka berkehendak beraqiqah semua orang. Atau setengah daripada mereka itu beraqiqah. Dan setengah lagi berkehendak daging sahaja. Seperti hukum dalam bab Korban juga. Jumhur ulama berpendapat harus melakukan aqiqah dengan kambing, unta ataupun lembu. Ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Anas r.a bahawa Nabi SAW bersabda: “Barang siapa yang melahirkan anak lelaki, maka beraqiqahlah dengan unta, lembu ataupun kambing.” Hadis riwayat at-Tabarani. Hal ini bermaksud sah dilakukan aqiqah denagn bahagian lembu sama seperti korban.

Aqiqah Bayi Perempuan

Aqiqah merupakan tanggungjawab ibu bapa kandung bagi anak-anak. Namun sekiranya ingin lakukan aqiqah untuk anak angkat saudara ianya tidak menjadi kesalahan dan sah aqiqah itu walaupun anak itu anak luar nikah kerana ianya di anggap sebagai sedekah bagi anak tersebut. Wallahua’lam

Aqiqah Bayi Perempuan

Sudah menjadi intipati amalan dalam Islam bahawa setiap amalan itu perlu didahului dengan doa. Ini bagi menambahkan lagi kesempurnaan sesuatu ibadah itu. Maka dalam konteks penyembelihan haiwan aqiqah, pertama, saudara perlu membaca Bismillahirrahmanirrahim. Kemudian diikuti dengan doa “Oh Tuhan, ini adalah aqiqah si Polan (sebut nama pernickety), ia merupakan nikmat daripada-Mu, dan kepada-Mu kami kembalikan.”

Aqiqah Bayi Perempuan

Berdasarkan kepada amalan dilakukan oleh Rasulullah S.A.W dan para sahabat, maka beberapa sunnah boleh dilakukan pada hari penyembelihan aqiqah tersebut, antaranya;

Aqiqah Bayi Perempuan

Tapi betul laa orang cakap, bila duduk rumah jaga picky ni, penat dia berbaloi bila tengok picky-anak membesar depan mata dan membesar dengan tangan sendiri. Tipulaaa kalau aku cakap aku tak penat, tak cukup tidur tu perkara biasa. hehe. Tapi seronokla bila tengok gelagat dua beradik, si kakak pandai mengasuh adiknya.

Aqiqah Bayi Perempuan

Sehubungan dengan soalan di atas, sayugia diterangkan disini bahawa walaupun Islam membenarkan manusia memakan daging, ia tidak bermaksud bahawa mereka boleh memakan apa sahaja yang diingini dan seberapa banyak yang diingini . Islam telah memberi garis panduan tentang haiwan manakah yang boleh dimakan (halal) dan manakah yang dilarang (haram). Hanya haiwan pemakan sayuran atau tumbuhan (herbivores) adalah halal dimakan. Akan tetapi, memakan daging haiwan yang eksotik tidak digalakkan kerana tujuan asas memakan adalah untuk terus hidup dan bukan sebaliknya. Tidak perlu untuk memakan daging haiwan seperti zirafah dan kuda belang kerana haiwan yang dibela jinak seperti kambing, lembu dan ayam lebih dari cukup.

Aqiqah Bayi Perempuan

Apabila seseorang anak itu lahir, ada beberapa perkara yang sunat (amat digalakkan) bagi menyambut kelahiran tersebut. Antaranya ialah azan di telinga kanan dan qamat di telinga kiri, tahnik, aqiqah dan cukur rambut.

bae19

Aqiqah Bayi Perempuan

Hukum melaksanakan akikah pada pertama kali adalah sunat muakkad (sunat yang sangat-sangat dituntut oleh ugama ).Manakala akikah pada kali kedua itu  yang akan dilaksanakan pada tahun hadapan itu hukumnya adalah harus sahaja.Wallahu a’lam. Aqiqah, on the other deed, is for a newborn baby and it can be done at anytime before the babby comprehend puberty. The Prophet s.a.w pret. quoth: “A servant is in bail for his Aqiqah, sacrifice is made for him on the seventh day, his head is shaved and he is stated name.”

Aqiqah Bayi Perempuan

Kita dituntut supaya tidak mematahkan tulang-tulang haiwan sembelihan aqiqah, akan tetapi sunnah dipotong mengikut sendi-sendi haiwan tersebut. Ini sesuai dengan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud, iaitu ketika Fatimah binti Muhammad S.A.W. mengadakan aqiqah anaknya, maka Rasulullah S.A.W. bersabda; “Makan dan jamulah seleramu tetapi janganlah kamu memecahkan tulangnya”. Daging korban dan aqiqah harus dibahagikan kepada 3 bahagian; 1/3 untuk ascetic miskin, 1/3 untuk ahli keluarga, saudara-mara, jiran tetangga dan sahabat handai, dan 1/3 untuk diri sendiri. Jika tidak terdapat orang fakir miskin di kawasan anda, bolehlah diberi ke kumpulan honk kedua, tidak kira sama ada mereka dalam golongan orang miskin atau tidak, kerana niat asal pemberian ini adalah untuk mengeratkan silaturrahim.

Aqiqah Bayi Perempuan

Macam Medina properly, sayang sangat nak cukur rambut dia, tapi time adik dia pulak, memang tak sabar sangat nak cukur. Orang tanya, tak sayang ke nak cukur rambut lebat-lebat. Buat apa nak sayang, sebab rambut dalam perut bukan rambut yang bersih sangat sebab dah bercampur dengan of iaitu Sarai@publicity ketuban@najis. Lagipun amalan sunnah untuk kita cukurkan. Tapi tu lah, kalau nak lebih afdhal and dapat pahala, cukur masa hari ke-7. Tapi sayangnya kali ni tak sempat nak cukur masa hari ke-7.

Aqiqah Bayi Perempuan

Namun di dalam akikah tidak diperbolehkan berserikat (patungan, urunan) sebagaimana dalam udhhiyah, baik kambing/domba, atau sapi atau unta. Sehingga bila seseorang akikah dengan sapi atau unta, itu hanya cukup bagi satu orang saja, tidak boleh bagi tujuh orang. A: It is commit that aqiqah and the shaving of the neonate babby’s frizzle be do on the seventh age after the love’s birth. However, in Singaporean context, it is impede for one to achieve aqiqah on the seventh age after the baby’s parentage. Hence, the excelsior of the neonate baby’s hairlet can be done on the seventh age and the aqiqah can be done when the occurrence arises such as during Eid-ul-Adha. It can be done until the child stretch puberty.

Aqiqah Bayi Perempuan

Pada 8 Ogos (Sabtu) lalu, telah berlangsung majlis aqiqah bagi anak perempuan Fasha Sandha, Raysha Jemyma bersama suami Rizal Ashram telah diadakan di kediaman mereka di Ampang. Barisan artis lain juga turut hadir menambahkan lagi kemeriahan majlis tersebut. Ia bermula dari kisah Nabi Ibrahim yang melakukan korban terhadap anaknya yang tercinta Nabi Ismail. Walaupun Nabi Ibrahim tergolong daripada orang yang berada, dimana beliau dengan senangnya boleh mengorbankan 1000 ekor kambing, 300 ekor lembu dan 100 ekor unta, tetapi kesemunya itu tidak bermakna baginya. Hal ini kerana, cinta terhadap Allah dan untuk mendekatkan diri kepada Azza Wajalla, beliau sanggup melakukan pengorbanan tersebut. Cara pengorbanan ini dihalalkan oleh Allah.

Aqiqah Bayi Perempuan

Dalam kotak doorgift kali ni, aku dah device soft soap-siap untuk letak doorgift yang berbentuk makanan je sekaligus dapat sedekah pada tetamu daripada segi makanan. Jadi, dalam kotak doorgift ni aku letak makanan Brownies, Victoria interpose Cake,Congo Bars dan sebuah buku Yassin + paperbag. Jumhur ulama berpendapat boleh melakukan aqiqah dengan seekor kambing, unta ataupun lembu. Ini berdasarkan hadith yang diriwayatkan oleh Anas r.a bahawa Nabi SAW bersabda: “Barangsiapa honk melahirkan fussy lelaki, maka beraqiqahlah dengan unta, lembu ataupun kambing.” Hadith riwayat At Tabarani.